FASES IN DE SAMENWERKING
1- Het contact
Contact maken doen we de hele dag. We signaleren soms knelpunten of er wordt ons een vraag gesteld. Het contact is gericht op samenwerking met de inwoner. We committeren ons in deze fase als professional en werken toe naar een commitment van de inwoner.
2 – Het verkennen en verhelderen
Aan de hand van de principes gaan we aan de slag met de vragen ‘wat wil ik? wat kan ik? Wat heb ik nodig?’. We proberen een beeld te schetsen alsof er geen belemmeringen zijn. Dit leg je samen met de inwoner vast in het samenwerkplan.
3 – Het samenwerkoverleg
We organiseren een multidisciplinair overleg (samenwerkoverleg) met de inwoner wanneer er meer nodig is dan we samen kunnen realiseren. Bij het samenwerkoverleg worden alle (potentieel) betrokken partijen uitgenodigd. We leggen de werkwijze uit en op grond van het samenwerkplan bepaal je met elkaar de best passende oplossing. Ter plekke leggen we vast wat in de komende maand gaat gebeuren.
4 – Samen op weg
De oplossingen die de inwoner samen met de professional(s) en de overige betrokkenen heeft bedacht worden uitgevoerd (of er wordt perspectief geboden). Eventuele wijzigingen worden altijd gedeeld met alle betrokkenen.
5 – Evaluatie
Na de afgesproken periode evalueren we de uitkomsten van het samenwerkplan. Iedereen die een aandeel heeft in de oplossing, betrekken we bij de evaluatie. Verbetering van kwaliteit van leven van de inwoner is wat telt!